A Kárpát-medence vasúthálózatának területi egyenlőtlenségei

The development of the railway network of the Carpathian Basin came to a halt after Trianon, the railway continued to operate separately in the detached parts of the nation. The important Hungarian-Hungarian connections were fragmented, and rail transport became difficult. The most spectacular railw...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Molnár Gergely
Testületi szerző: Magyarok a Kárpát-medencében : tudományos nemzetközi konferencia (4.) (2019) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2020
Sorozat:Közép-európai Monográfiák 27
Magyarok a Kárpát-medencében 4. : régmúlt és jelen 27
Kulcsszavak:Vasút - Kárpát-medence
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/73260
LEADER 02282naa a2200265 i 4500
001 acta73260
005 20210817114057.0
008 210817s2020 hu o 0|| hun d
020 |a 9 78-963-89 724-9-1 
022 |a 2062-3712 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Molnár Gergely 
245 1 2 |a A Kárpát-medence vasúthálózatának területi egyenlőtlenségei  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Molnár Gergely 
260 |c 2020 
300 |a 267-284 
490 0 |a Közép-európai Monográfiák  |v 27 
490 0 |a Magyarok a Kárpát-medencében 4. : régmúlt és jelen  |v 27 
520 3 |a The development of the railway network of the Carpathian Basin came to a halt after Trianon, the railway continued to operate separately in the detached parts of the nation. The important Hungarian-Hungarian connections were fragmented, and rail transport became difficult. The most spectacular railway lines from a landscape, environmental and technical point of view went beyond the state borders and the peripheries, respectively. The last decades have been characterized by the closure of railway sidings and the thinning of main line traffic, improvements have been made only in the European Union core network and in the agglomeration of capitals, and the minor lines with significant tourism potential have been maintained. The resulting network losses and backlogs have a very detrimental effect on the Hungarian-Hungarian relations of the continents, on the internal transport of the Hungarianinhabited regions and on the most beautiful places of pilgrimage and pilgrimage in the Carpathian Basin. An appropriate railway development strategy could contribute to the increase of the share of railway transport in the Carpathian Basin, to the development of quality and sustainable tourism and, indirectly, to the easier relocation and higher living standards of the Hungarian population. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Társadalom- és gazdaságföldrajz 
695 |a Vasút - Kárpát-medence 
710 |a Magyarok a Kárpát-medencében : tudományos nemzetközi konferencia (4.) (2019) (Szeged) 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/73260/1/kek_mono_027_267-284.pdf  |z Dokumentum-elérés