Szentháromság ábrázolások ikonográfiája a Dél-Dunántúlon

Due to the historical conditions of the Southern Transdanubian region, we have very little data concerning the medieval iconography and cult of the Holy Trinity. Following the Turkish occupation, the religious life enlivened thanks to the settlements in the 18th century and the pastoral work of the...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: L. Imre Mária
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2003
Sorozat:Szegedi vallási néprajzi könyvtár 12
"Oh, boldogságos háromság" : tanulmányok a Szentháromág tiszteletéről 12
Kulcsszavak:Szentháromság, Vallási kultusz - magyar, Ikonográfia - keresztény, Vallásos művészet - keresztény
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/70321
LEADER 02313naa a2200265 i 4500
001 acta70321
005 20220202123901.0
008 200918s2003 hu o 0|| hun d
020 |a 963 9484 76 8 
022 |a 1419-1288 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 2 |a L. Imre Mária 
245 1 0 |a Szentháromság ábrázolások ikonográfiája a Dél-Dunántúlon  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  L. Imre Mária 
260 |c 2003 
300 |a 139-156 
490 0 |a Szegedi vallási néprajzi könyvtár  |v 12 
490 0 |a "Oh, boldogságos háromság" : tanulmányok a Szentháromág tiszteletéről  |v 12 
520 3 |a Due to the historical conditions of the Southern Transdanubian region, we have very little data concerning the medieval iconography and cult of the Holy Trinity. Following the Turkish occupation, the religious life enlivened thanks to the settlements in the 18th century and the pastoral work of the monastic orders. The ecclesiastic and secular landowners generally hired professional sculptors to erect Holy Trinity columns in the centre of their domains and in the bigger settlements. Following their example in smaller settlements, the village community and individuals also erected similar votive memorials. These variants were made by stone carvers from the neighbourhood. The village craftsmen, in many cases, enriched their environment and the sacral landscape with naive suggestivity and original ideas. In this region, the representations of the Holy Trinity reflect partly the influence of the Keszthely „school of stone carving" partly that of the stone carver workshops of Mecsek region. In the 18lh century, Márton Padányi Bíró played a significant part in spreading the veneration of the Holy Trinity. The numerous public memorials and chapels helped the cult of Holy Trinity in spreading even more widely. 
650 4 |a Bölcsészettudományok 
650 4 |a Filozófia, etika és vallástudományok 
650 4 |a Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) 
695 |a Szentháromság, Vallási kultusz - magyar, Ikonográfia - keresztény, Vallásos művészet - keresztény 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/70321/1/szegedi_vallasi_012_139-156.pdf  |z Dokumentum-elérés