The performance of epic songs in funeral contexts

“All that an old song tells, really happened.” One of the traditional functions of performing epic songs is that of evoking the past. The act of performing is invested with the value of empathic communication with “old times” and with the ancestors.The agent who mediates between the audience and tho...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Jiga Laura
Testületi szerző: International Ballad Conference (31.) (2001) (Budapest)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2002
Sorozat:Szegedi vallási néprajzi könyvtár 10
Folk ballads, ethics, moral issues : [a Magyar Tudományos Akadémia Néprajzi Intézete és az Európai Folklór Intézet által Budapesten, 2001. ápr. 21-23. között rendezett konferencia anyaga] 10
Kulcsszavak:Népballada - román
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/70296
LEADER 01905naa a2200253 i 4500
001 acta70296
005 20220201155236.0
008 200917s2002 hu o 0|| eng d
020 |a 963 05 7989 8 
022 |a 1419-1288 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a eng 
100 1 |a Jiga Laura 
245 1 4 |a The performance of epic songs in funeral contexts  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Jiga Laura 
260 |c 2002 
300 |a 212-215 
490 0 |a Szegedi vallási néprajzi könyvtár  |v 10 
490 0 |a Folk ballads, ethics, moral issues : [a Magyar Tudományos Akadémia Néprajzi Intézete és az Európai Folklór Intézet által Budapesten, 2001. ápr. 21-23. között rendezett konferencia anyaga]  |v 10 
520 3 |a “All that an old song tells, really happened.” One of the traditional functions of performing epic songs is that of evoking the past. The act of performing is invested with the value of empathic communication with “old times” and with the ancestors.The agent who mediates between the audience and those who are evoked is the fiddler. These facts may place the performance in a context with a sacred dimension and funeral meanings. Being involved in this specific act of communication, the audience has to play an active role. It has to be trained in “listening”. The traditional coordinates of performing epic songs have changed. The category of epic song entered the passive repertoire of folklore. Using a questionnaire and interviews the author, together with a group of students, tried to draw the status of performing epic songs in Romanian contemporary society. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Szociológia 
695 |a Népballada - román 
710 |a International Ballad Conference (31.) (2001) (Budapest) 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/70296/1/szegedi_vallasi_010_212-215.pdf  |z Dokumentum-elérés