A jövőre emlékeztetés

No culture can function without its own past and the „cultural remembrance" of the past is usually called tradition. Direct allusions, pressure and sometimes simply orders to remember can be called making remember. The use of causative designates that here creation, generation and preservation...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Voigt Vilmos
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2005
Sorozat:Szegedi vallási néprajzi könyvtár 14
Idő és emlékezet : tanulmányok az időről az ezredfordulón 14
Kulcsszavak:Idő - történelmi kategória, Népi vallásosság
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/69887
LEADER 02159naa a2200277 i 4500
001 acta69887
005 20220202093524.0
008 200903s2005 hu o 0|| hun d
020 |a 963 7510 29 X 
022 |a 1419-1288 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Voigt Vilmos 
245 1 2 |a A jövőre emlékeztetés  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Voigt Vilmos 
260 |c 2005 
300 |a 13-18 
490 0 |a Szegedi vallási néprajzi könyvtár  |v 14 
490 0 |a Idő és emlékezet : tanulmányok az időről az ezredfordulón  |v 14 
520 3 |a No culture can function without its own past and the „cultural remembrance" of the past is usually called tradition. Direct allusions, pressure and sometimes simply orders to remember can be called making remember. The use of causative designates that here creation, generation and preservation of memories are demanded and are in operation. Communication about the future, or more precisely „making remember the future" is not only a theoretical possibility, but actual examples can be quoted especially in connection with eschatology. Hungarian folkloristics has demonstrated that the prognostic outlined in the present study is inseparable from the tradition of calendars, almanacs and the so called „csízió" almanacs, and it carries thousand-year-old cultural elements. For example, the 40 days period mentioned as a weather-boundary could be interpreted like this with the help of culture historical and comparative studies. We can easily realize what the collective reason for the ideology of „making remember the future" is. The theoretical background of the vaticina ex eventu solution is the cyclical nature of time, the „eternal return". The calendar and the system of seasons clearly certify this. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Szociológia 
650 4 |a Bölcsészettudományok 
650 4 |a Történettudomány és régészet 
695 |a Idő - történelmi kategória, Népi vallásosság 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/69887/1/szegedi_vallasi_014_013-018.pdf  |z Dokumentum-elérés