%0 Book %A Gébert Judit %I Szeged %D 2014 %C Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar %G Hungarian %B Műhelytanulmányok %@ 978-963-306-311-8 %@ 2061-5353 %T Helyi gazdaságfejlesztési projektek metaelemzése a képességszemlélet alapján %U http://acta.bibl.u-szeged.hu/57729/1/muhelytanulmanyok_010.pdf %X Tanulmányomban fejlődő országbeli fejlesztési projekteket elemzek és hasonlítok össze. Valamennyi elemzett esettanulmányt előzőleg már feldolgozták a képességszemlélet nevű elmélet segítségével, ezért másodlagos összehasonlításra, metaelemzésre alkalmasak. Elsőként felállítok egy képességszemléleten alapuló elemzési keretet, amelynek segítségével az esettanulmányok metaelemzését végzem el. A szakirodalomban általában követett eszköz-, vagy infrastruktúraszemlélettől a képességszemlélet alapú elemzés abban különbözik, hogy nem a materiális eszközök (pl.: öntözőrendszerek, kutak, házak) meglétére helyezi a hangsúlyt, hanem arra, hogy ezek az eszközök milyen szabadságokat biztosítanak a felhasználóik számára. A képességszemléletben jelentősége van a „mit fejleszt” mellett a „ki fejleszt” és „hogyan fejleszt” kérdéseknek is. Az esettanulmányok összehasonlításának legfontosabb következtetései: jelentős különbség van az eszközszemlélet és a képességszemlélet megközelítése között. A projekt körülményei, az átváltási tényezők jelentősen befolyásolták egy projekt eredményességét. Az emberek értékei – hogy milyen létállapotokat és cselekvéseket tartanak fontosnak – jelentősen befolyásolják a fejlesztés során előálló (infrastrukturális) eszközök felhasználását. A projektben való deliberatív részvétel sok akadályba ütközik, még akkor is, ha a fejlesztő ügynökség kifejezett célja különböző döntéshozó/döntéstámogató szervezetek létrehozatala.