"A szép párduc mintha festve lenne, úgy mutatja foltjait különféle színben" a határtalanság rendje és az állatszimbolika /

Az idő- és térbeli határtalanság rendjét az állatszimbolika kutatása pregnánsan dokumentálja. Az állatok szimbolikus megjelenítése és értelmezése, a valóság és a képzelet, a természet és a miszticizmus összekapcsolódásának több évezredes története egy sajátos, művészet-, eszme-, irodalom- és általáb...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Vígh Éva
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2018
Sorozat:Acta historiae litterarum hungaricarum 34
Kulcsszavak:Ikonológia, Állatszimbolika
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/56996
LEADER 03631nab a2200193 i 4500
001 acta56996
005 20210420081953.0
008 190130s2018 hu o 0|| zxx d
022 |a 0586-3708 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Vígh Éva 
245 1 0 |a "A szép párduc mintha festve lenne, úgy mutatja foltjait különféle színben"   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a határtalanság rendje és az állatszimbolika /  |c  Vígh Éva 
260 |c 2018 
300 |a 87-109 
490 0 |a Acta historiae litterarum hungaricarum  |v 34 
520 3 |a Az idő- és térbeli határtalanság rendjét az állatszimbolika kutatása pregnánsan dokumentálja. Az állatok szimbolikus megjelenítése és értelmezése, a valóság és a képzelet, a természet és a miszticizmus összekapcsolódásának több évezredes története egy sajátos, művészet-, eszme-, irodalom- és általában véve művelődéstörténeti folyamat. Ugyanis az embernek az állatvilággal való korrelációja a legrégibb idők óta jelen van a környező valósághoz fűződő viszonyában és a valóságot értelmező képzeletében, valamint ezek eredményeképpen létrejött irodalmi és képzőművészeti alkotásokban. Az irodalom-, művészet- és eszmetörténeti, mitológiai és vallási értelmezések egymásra hatásával, hermeneutikai sokszínűségével és polivalenciájával kell számolnunk, amikor egy-egy állat szimbolikájából kifejtett üzenet megfejtésére koncentrálunk. A tudományterületek határai közötti átjárhatóság alapfeltétel, hiszen csak multikulturális és interdiszciplináris indíttatással és felkészültséggel lehetséges a több ezer éves szimbólumok között eligazodni. A tanulmány a határtalan értelmezési lehetőségekre a párduc alakjával mutat rá, akinek szépsége foltjaival együtt a századok során változatlan, de e tulajdonságának változtatható és képlékeny morális üzenete az állatszimbolika polivalenciáját igazolja. L’ordine della sconfinatezza spaziotemporale può essere documentato specificamente dallo studio della simbologia animale. La rappresentazione simbolica e l’interpretazione degli animali, la storia plurimillenaria della connessione fra realtà e immaginario, natura e misticismo creano un particolare processo che comprende la storia dell’arte, della letteratura e delle idee e, in generale, riguarda la storia della civiltà. La correlazione dell’uomo con il mondo animale è presente sin dai tempi più remoti nei suoi rapporti con la realtà circostante e nell’immaginario con cui la interpreta nelle raffigurazioni artistiche e nella letteratura. In tal modo dobbiamo tenere conto dell’interazione di interpretazioni letterarie, artistiche, filosofiche, mitologiche e religiose, nonché della varietà e della polivalenza ermeneutica nell’individuare il messaggio simbolico trasmesso dagli animali. L’interoperabilità fra i confini dei campi di ricerca è una condizione determinante siccome è possibile orientarsi tra i simboli plurimillenari solo con un approccio multiculturale e con una preparazione interdisciplinare. Il saggio mira a dimostrare le sconfinate possibilità esegetiche attraverso la figura della pantera la cui bellezza con le macchie risulta essere inalterata attraverso i secoli, ma il messaggio morale variabile e duttile di questa caratteristica mostra la polivalenza della simbologia animale. 
695 |a Ikonológia, Állatszimbolika 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/56996/1/hist_litt_hung_033_ujfolyam_003_087-109.pdf  |z Dokumentum-elérés