A terméktér időbeli változása

A különböző termékek előállításához az egyes országok kisebb vagy nagyobb mértékben hasonló tudásbázisra támaszkodnak. Ennek a hasonlóságnak a mérőeszköze a terméktér, amelyet a szakirodalomban a gazdasági szerkezet időbeli változásának vizsgálatára használnak. A termékek mögötti tudásbázis hasonlós...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Elekes Zoltán
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2017
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Várakozások és gazdasági interakciók
Kulcsszavak:Gazdaságtudomány, Terméktér
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/49713
LEADER 02796naa a2200253 i 4500
001 acta49713
005 20220303132512.0
008 171130s2017 hu o 0|| hun d
020 |a 978-963-315-348-2 
022 |a 1588-8533 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Elekes Zoltán 
245 1 2 |a A terméktér időbeli változása  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Elekes Zoltán 
260 |c 2017 
300 |a 239-253 
490 0 |a SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei 
490 0 |a Várakozások és gazdasági interakciók 
520 3 |a A különböző termékek előállításához az egyes országok kisebb vagy nagyobb mértékben hasonló tudásbázisra támaszkodnak. Ennek a hasonlóságnak a mérőeszköze a terméktér, amelyet a szakirodalomban a gazdasági szerkezet időbeli változásának vizsgálatára használnak. A termékek mögötti tudásbázis hasonlóságának evolúciójáról viszont kevesebbet tudunk. Ebben a tanulmányban a terméktér 1962 és 2010 közötti vizsgálatával rámutatok, hogy egyrészt a terméktér elemzési célból kb. 6–8 éves időtávon tekinthető igazán stabilnak, az ennél hosszabb vizsgálatokban annak időbeli változásával is számolni kell. Másrészt a termékpárok egy jelentős hányadának technológiai közelsége kisebb mértékben változott, míg a termékpárok egy kisebb hányada jelentős mértékben közelebb vagy távolabb került egymáshoz. Harmadrészt a terméktér erősen strukturált, vagyis az egyes termékek eltérő diverzifikációs stratégiákban játszhatnak szerepet a különböző országok számára. Countries rely on more or less similar knowledge bases in producing different products. The so-called product space is a tool for measuring the degree of such similarities and is used in literature to study the change of economic structure over time. We know less about the evolution of the similarity of knowledge bases themselves. In this study I examine the product space between 1962 and 2010 and point out, first that, for analytical purposes, it can be considered static on a 6–8 year horizon. For a longer analysis though, the change of the product space itself must be considered. Second, the majority of the proximities of product pairs changed less over time while a smaller amount became either considerably stronger or weaker. Third, the product space is quite structured, implying that different products may play roles in different diversification strategies of countries. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Közgazdasági és gazdálkodástudományok 
695 |a Gazdaságtudomány, Terméktér 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/49713/1/gtk_2017_239-253.pdf  |z Dokumentum-elérés