Az egyetemek szerepe a regionális innovációs hálózatokban

A tudományos-technológiai fejlődés és az ennek során felhalmozódó tudás a regionális gazdaságok fejlődésének egyik meghatározó tényezőivé váltak. Az egyetemek és kutatóintézetek, mint a széleskörű ismeretek bővítő és terjesztő tudásközpontok egyre meghatározóbb szerepet játszanak a regionális fejlőd...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Gál Zoltán
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2005
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Tudásmenedzsment és tudásalapú gazdaságfejlesztés
Kulcsszavak:Kutatásfejlesztés - felsőoktatás, Regionális gazdaság - Magyarország
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/36121
LEADER 04510naa a2200241 i 4500
001 acta36121
005 20220303110351.0
008 161017s2005 hu o 0|| hun d
022 |a 1588-8533 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
041 |a eng 
100 1 |a Gál Zoltán 
245 1 3 |a Az egyetemek szerepe a regionális innovációs hálózatokban  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Gál Zoltán 
260 |c 2005 
300 |a 269-292 
490 0 |a SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei 
490 0 |a Tudásmenedzsment és tudásalapú gazdaságfejlesztés 
520 3 |a A tudományos-technológiai fejlődés és az ennek során felhalmozódó tudás a regionális gazdaságok fejlődésének egyik meghatározó tényezőivé váltak. Az egyetemek és kutatóintézetek, mint a széleskörű ismeretek bővítő és terjesztő tudásközpontok egyre meghatározóbb szerepet játszanak a regionális fejlődésben. A régiók vonzereje és versenyképessége nagymértékben függ az innovációba bekapcsolódó egyetemek és vállalatok térben kiegyensúlyozott hálózati együttműködésétől. A helyi tudásbázisok, az innovációs potenciál kihasználása és a az egyetem-gazdaság együttműködés jelentősen hozzájárul nemcsak a vállalatok, de a régió teljesítményének a javításához. Az innovációt egy olyan tradíciókon alapuló interaktív és rendszerelvűen felépülő folyamatnak tekinthetjük, amelynek meghatározott térbeli megjelenési formája is van, amelyben a vállalatok, az egyetemek és a különböző transzferszervezetek együttműködése hálózati formában zajlik. A tanulmányban az Európai Innovációs Felmérés (ERIS) ismertetésére kerül sor, különös tekintettel az egyetemeknek az innovációs hálózatokban játszott szerepére. Ezt követően az egyetemeknek a nemzeti és a regionális tudástranszferben betöltött szerepének bemutatása mellett hangsúlyozzuk azt, hogy az innováció területi struktúráját jelentős mértékben befolyásolja a magyarországi vidéki egyetemek átalakulása, innovációs funkcióinak bővülése az átmenet korában. A tanulmány bemutatja a dél-dunántúli RIS program keretében végzett felméréseknek az egyetemek hálózatépítésben betöltött szerepére vonatkozó megállapításait, ismerteti az egyetem-gazdaság kapcsolatokat akadályozó tényezőket, illetve a RIS keretén belül megfogalmazott fejlesztési célkitűzéseket. Scientific-technological development and the knowledge accumulating throughout this have become a key factor in the development of regional economies. Universities and research institutes as the knowledge centers expanding and spreading wider knowledge play an increasingly significant role in regional development. The attractiveness and competitiveness of regions greatly depends on the territorially balanced cooperation of universities and companies joining innovation. Local knowledge bases, the exploitation of innovation potential and the cooperation between universities and the economy significantly contribute to the improvement in the performance of not only companies but regions as well. Innovation may be regarded as an interactive and systematic process based on traditions that also has a defined territorial form, in which the cooperation of companies, universities and different transfer organizations takes place in the form of network. The paper introduces the European Regional Innovation Survey (ERIS) with special emphasis on the role that universities play in innovation networks. Then, besides describing the role of universities in national and regional knowledge transfer, it is also underlined that the territorial structure of innovation was significantly influenced by the transformation of Hungary’s countryside universities and the expansion of their innovation functions in the transition period. The paper introduces the findings of the surveys completed in the South Transdanubian RIS program regarding the role of universities in network building, it describes the factors hindering university-economy relations and the objectives concerning development defined in the frameworks of RIS. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Közgazdasági és gazdálkodástudományok 
695 |a Kutatásfejlesztés - felsőoktatás, Regionális gazdaság - Magyarország 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/36121/1/gtk_2005_002_269-292.pdf  |z Dokumentum-elérés