Kihívások és modellértékű válaszok a dél-dunántúli városok átalakulása a 19. században /

In my study I am analyzing the economical development of the two major cities (Pécs, Nagykanizsa) of the South Transdanubia in the 19th century. This region was suffering from low level of urbanization. The development of the two cities shows two completely different ways. The economi...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kaposi Zoltán
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2012
Sorozat:Közép-európai közlemények 5 No. 1
Kulcsszavak:Történelemtudomány, Gazdaságtörténet
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/29942
LEADER 01703nab a2200193 i 4500
001 acta29942
005 20210505145749.0
008 161017s2012 hu o 0|| hun d
022 |a 1789-6339 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Kaposi Zoltán 
245 1 0 |a Kihívások és modellértékű válaszok   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a dél-dunántúli városok átalakulása a 19. században /  |c  Kaposi Zoltán 
260 |c 2012 
300 |a 186-198 
490 0 |a Közép-európai közlemények  |v 5 No. 1 
520 3 |a In my study I am analyzing the economical development of the two major cities (Pécs, Nagykanizsa) of the South Transdanubia in the 19th century. This region was suffering from low level of urbanization. The development of the two cities shows two completely different ways. The economical transformation of Pécs was similar to the industrialization in England: the manufacturing industry dominated. World famous family enterprises were founded in this time (the coal mine of Erste Donau Dampfschiffahrts gesellschaft, Zsolnay Porcelain Manufactory, Hamerli Glove Manufactory, Höfler Leather Manufactory, Angster Organ Manufactory). In the case of Nagykanizsa the trade was the most crucial factor in the urban development. The city was really lucky, due to the fact that it was located in the crossing of five roads and four railroads. In the 19th century the grain trade was dominant, while to the turn of the twentieth century the animal trade became the most important. 
695 |a Történelemtudomány, Gazdaságtörténet 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/29942/1/kek_016_186-198.pdf  |z Dokumentum-elérés